dropdown menu!

Saturday, February 23, 2013

Tip Hadapi Anak memilih Makanan

Anak cerewet makan? mesti para ibu semua pening kepala kan macam mana nak handle anak macam ni..bagi yang itu tak nak,bagi yang ini pun tak nak..he2 apa2 pun sabar.lau nak tahu masa inilah merupakan fasa anak kita "memilih makanan".Kebanyakan anak yang memilih makanan ni juga akan membesar secara normal,dengan berat badan yang meningkat sehingga mereka mula menikmati makanan seperti biasa.
 
Sebenarnya terdapat perbezaan antara anak-anak yang tak suka makan makanan yang pernah dicuba dengan mereka yang tak mahu makan apa-apa kecuali nuget atau sosej.Oleh itu adalah penting para ibu mempelbagaikan diet anak dengan memperkenalkan makanan baru.Ini ada sedikit tip untuk para ibu hadapi anak memilih makanan:

1.Sentiasa tenang dan rileks bersama anak kita

-Terutamanya waktu makan.Keresahan  boleh mengakibatkan makanan menjadi punca perbalahan yang bakal berakhir dengan tangisan.

2.Jangan biarkan anak anda makan ,minuman dan snek sebelum makan

-Biasa lah budak2 kan suke makanan macam ni..manis manis diorang suka la,itu yang akan menyebabkan diorang tak mahu makan makanan lain..Makanan tersebut adalah seperti biskut dan manisan.

3.Cube kekalkan masa makan dan snek yang tetap

-Perkenalkan makanan baru secara perlahan-lahan bersama hidangan biasa-jangan beri makanan yang sememangnya tidak digemari.Klau kita pun tak suke dipaksa paksa kan? betul tak?

4.Jangan terlalu cerewet jika makanan tidak dihabiskan

-Kita perlu simpankannya dan jangan sediakan makanan lain.

5.Berikan buah buahan cincang sewaktu mereka menonton tv

-sudah tentu masa ni sangat sesuai..sebab apa? kerana diorang akan khusyuk apabila menonton tv.. tangan pula sambil2 masuk mulut he2..para ibu pasti akan kagum lihat lebihan buah epal atau anggur boleh dimakan dengan begitu cepat tanpa rungutan.

source  mamiBaby


Semoga Bermanfaat,