dropdown menu!

Monday, December 9, 2013

Gulai Kupang Berlada

Teks:Nurul Zin
Gambar/info:Saji online

Hari ini, saya ingin berkongsi resepi gulai dan merupakan lauk kegemaran saya juga. Saya tahu, mesti ramai para ibu di luar sana, yang agak kekurangan idea untuk mencari resepi masakan :). Mudah mudahan dengan adanya resepi di blog ini, akan membantu para ibu mendapat ilham untuk memasak :)

Begitu juga, buat diri saya koleksi resepi ini sangat membantu saya untuk memantapkan lagi skill memasak ;).Jom kita cuba..

Gulai Kupang Berlada
================


BAHAN-BAHAN
=============

300mg isi kupang
200gm nanas (hiris nipis)
250ml santan
5 ulas bawang merah (tumbuk)
4 ulas bawang putih (tumbuk)
1batang serai dititik
10 tangkai cili padi ditumbuk
2cm kunyit hidup ditumbuk
10gm serbuk lada hitam 
1 keping asam gelugur
garam secukup rasa

CARA MENYEDIAKANNYA
======================

Campurkan kesemua bahan tumbuk dan serai bersama santan, kupang, asam gelugur dan lada hitam lalu didihkan. Campurkan nenas dan garam hingga kuah menjadi pekat.

Selamat mencuba :)

Salam sayang,