dropdown menu!

Tuesday, August 20, 2013

Faktor Kenapa Vitamin Tidak Berkesan

Bismillah...

Semoga pembaca semua sentiasa dilindungi Allah dan dimurahkan rezeki selalu :)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Cerita mengenai tiada keberkesanan setelah pengambilan vitamin..


Kita rasa sangat sangat stress kan..bila kita beli suppliment atau vitamin mahal-mahal..tetapi tak nampak apa-apa kesan pun..mungkin ada juga yang beranggapan bahawa,apa yang di promo-promo di media massa atau di muka buku tentang keberkesanan sesuatu produk itu adalah penipuan semata-mata :)..

It's ok,itu adalah anggapan masing-masing..tapi sebenarnya,kita perlu tahu DO and DONT'S tatkala mengambil pemakanan tambahan..ia bukanlah tersangat remeh atau terlalu ikut rules sangat ea..ia adalah untuk membantu lebih mudah lagi penyerapan dan lebih cepat keberkesanannya..

Perlu diingatkan..paling paling bagus..pengambilan suppliment adalah secara istiqamah dan konsisten selama 3 bulan untuk benar-benar mendapatkan keserasian .Ini adalah kerana,sel kita hidup antara 90-120 hari.

Berikut ialah beberapa faktor kenapa vitamin tidak berkesan bagi pendapat sesetengah pengamal suppliment atau vitamin terutama yang masih baru :

Pengambilan air kosong dipandang remeh

Antara alasan yang sangat famous adalah "nanti akan kerap ke tandas"..sebenarnya itu adalah lg bagus..kerana ia akan membuang toksin dalam badan kita dengan lebih kerap..bila kita mengambil suppliment,pengambilan air masak yang banyak lagilah perlu..ini kerana ia akan lagi membantu penyerapan vitamin ke tubuh badan kita

Elak makan vitamin secara banyak sekaligus pada satu masa

Apabila kita makan vitamin secara serentak..ia akan meningkatkan kepekatan darah kita hanya pada masa-masa tertentu..oleh itu,perlulah diagih-agihkan mengikut kesesuaian dan keperluan kita..ini juga bagi mengelakkan buah pinggang kita terlalu dibebani.

Elakkan pengambilan vitamin bersama ubat.

Sekiranya kita dalam pemantuan doktor atas sebab masalah kesihatan..kita jangan makan vitamin dan ubat doktor secara serentak,ini akan menyebabkan darah bercelaru dan tidak dapat menyerap vitamin dengan baik.Apa yang perlu dilakukan adalah sediakan jadual cth sekiranya makan ubat doktor diwaktu pagi,vitamin pula hendaklah di waktu petang..tetapi,sekiranya kita perlu makan ubat secara berturutan..apa yang kita perlu lakukan adalah makan vitamin dengan ubat selang 1-2jam..

Kurangkan pengambilan kafien dalam diet seharian

Saya juga adalah penggemar kafien terutama kopi tarik he2..oleh kerana kafien boleh merosakkan vitamin yang sedia ada di dalam badan kita..maka saya juga telah mengurangkan pengambilannya..sangat2 sayang kita membazirkan vitamin yang telah lama kita amalkan..betul tak?

Pantang larang makan vitamin

-Multivitamin yang lengkap dengan zat besi tidak boleh diambil bersama-sama dengan kalsium atau produk tenusu..ini akan menggangu penyerapan zat besi itu sendiri.
-alfafa dan vitamin e juga tidak boleh dimakan bersama kerana alfafa akan mengganggu penyerapan vitamin e oleh tubuh badan kita.


Untuk Mengetahui Produk Shaklee,

disclaimer

Hubungi saya SEGERA,

Nurul Zin,
Shaklee Independent Distributor,
Shaklee ID:908082
Fanpage:Naturalvitamin.Com
Call/Sms:012-7308930


Selamat Bersuppliment,