dropdown menu!

Saturday, May 11, 2013

Anemia Ketika Hamil

Salam...hari ni,saya nak share mengenai anemia ketika hamil.Kita sedia maklum,ketika hamil penjagaan untuk kesihatan kita menjadi double kan..almaklumlah,bayi yang dikandung juga memerlukan nutrisi untuk tumbesaran.

Mengikut pengalaman saya sendiri,terutama pada kehamilan akhir (trimester 2 & 3).Memang sangat-sangat memerlukan lebih banyak tenaga dan ketika ini jugalah fasa HB LOW (darah rendah) ataupun anemia mula timbul.Bermacam macam makanan yang disarankan oleh nurse,seperti kerang,hati,jambu batu,ikan bilis dan selainnya dicube.Tetapi,oleh kerana tak konsisten..anemia tetap ada masa sesi next appoinment.



Yang paling tak best he2..kena minum air gula, seingat saya sekali je saya rase air tu.Mungkin ada yang berpendapat apa ada hal kena minum air gula bukan apa pun..he2,yes betul,bukan ada apa2 pun,pada saya bukan pada air gula tu yang merisaukan..tetapi HB saya tu yang still paras rendah..tak naik2.Ada sesetengah wanita hamil yang memandang remeh akan hal ni..mungkin pada mereka,itu semua perkara biasa ketika sesi kehamilan.

Tapi tahukah anda,apakah ynag dimaksudkan dengan ANEMIA itu? dan kesan sekiranya dibiarkan berlarutan? Ok jom bace:

Anemia adalah keadaan dimana berlakunya kekurangan hemoglobin di dalam sel darah merah.Hemoglobin pula merupakan pengangkat zat dan makanan ke seluruh tubuh badan.Bayangkan ea,pengangkat zat kita semakin kurang,macam mana zat dan oksigen nak sampai keseluruh badan kita.Sebab itu bila kita menghadapi anemia,kita akan kekurangan oksigen dan kekurangan tenaga.Jika dibiarkan berlarutan..kemungkinan akan berlakunya komplikasi yang serius seperti kelahiran pramatang.



Mari kita lihat,apa jenis-jenis anemia yang biasa berlaku ketika kehamilan:

1.ANEMIA BERPUNCA DARI KEKURANGAN ZAT BESI

-Anemia jenis ini berlaku apabila badan tidak mempunyai cukup zat besi untuk menghasilkan jumlah hemoglobin yang mengcukupi.Ia merupakan protien dalam sel-sel darah merah dan ia membawa oksigen dari paru-paru ke seluruh badan.

Apabila anemia berlaku disebabkan oleh kekurangan zat besi,darah tidak boleh membawa oksigen yang mencukupi kepada tisu di seluruh badan.

*Punca biasa bagi anemia ketika hamil

2.ANEMIA BERPUNCA DARI KEKURANGAN FOLAT.

-Anemia berpunca daripada kekurangan folat.Folat juga dikenali sebagai asid folik adalah sejenis vitamin B.Badan memerlukan folat untuk menghasilkan sel-sel baru,termasuk sel-sel darah merah yang sihat.

Semasa hamil,wanita perlu folat tambahan.Tetapi.kadang-kadang kita tidak cukup dari diet kita.Apabila ini berlaku,badan tidak boleh membuat sel-sel darah merah yang cukup untuk mengangkat oksigen ke tisu diseluruh tubuh.

*Kekurangan folat boleh menyebabkan beberapa jenis kecacatan kelahiran.



-Boleh diambil bersama-sama vitalea for extra energy


3.ANEMIA BERPUNCA DARI KEKURANGAN VITAMIN B12.

-Anemia berpunca daripada kekurangan B12.badan kita memerlukan vitamin B12 untuk membentuk sel-sel darah merah yang sihat.Wanita yang tidak makan daging,ayam,produk tenusu dan telur.Mempunyai risiko yang lebih tinggi mendapat kekurangan B12,yang boleh menyumbang kepada kecacatan kelahiran.

Semua wanita akan tetap berisiko mengalami anemia..terutama kepada mereka yang:

1.Kehamilan dengan lebih dari satu anak.
2.Kehamilan yang begitu rapat.
3.Sering muntah yang banyak ketika morning sickness.
4.Kehamilan kembar
5.Sering kurang nutrien dalam pemakanan.

Tanda-tanda anemia ketika hamil.

-Pening-pening,kulit,kuku dan bibir pucat,rasa letih @ lemah

Kesan anemia kepada ibu.

-Tumpah darah semasa dan selepas bersalin.
-Tekanan darah tinggi.
-Keguguran.
-Kematian.

Kesan anemia kepada kandungan.

-Kematian janin.
-Kelahiran bayi pra-matang.
-Kelahiran bayi kurang berat badan.

Bagi para ibu hamil yang sukar mendapatkan nutrisi @ zat2 yang cukup..saya sarankan mengambil produk ini,ia mengandungi:

Kesemua MULTI VITAMIN & MULTI MINERAL yang memang sangat-sangat diperlukan oleh ibu hamil.




disclaimer

Ingin mendapatkan PRODUK ini dengan harga ISTIMEWA :)

Hubungi saya SEGERA,

Nurul Zin,
Shaklee Independent Distributor,
Shaklee ID:908082
Fanpage:Naturalvitamin.Com
Call/Sms:012-7308930


Selamat Bersuppliment,