dropdown menu!

Monday, March 4, 2013

Apa itu kalsium?



Sempena bulan March ni (Promosi Ostematrix),saya nak syer mengenai KALSIUM iaitu Apa itu kalsium?.Kita semua tahu kan kalsium ni fungsinnye untuk apa?ya..ia berfungsi untuk pertumbuhan gigi yang kuat,tumbesaran tulang dan sebagainya.Jom kita baca apa itu kalsium?.

Fungsi

Kalsium adalah mineral yang terbanyak terdapat dalam badan kita iaitu lebih daripada 90% bahan keras dalam tulang dan gigi.Ia diperlukan untuk pembentukan dan bagi mengekalkan tulang yang kuat serta gigi yang sihat.Ia juga untuk pembekuan darah,penghantaran gerakbalas saraf dan kontraksi otot.Peranan penting kalsium ialah mencegah penyakit osteoporosis.

Sumber

Kebanyakan kalsium berasaskan makanan datang daripada bahan tenusu.Anggapan bahawa kalsium draipada tenusu tidak diserap sebenarnya tidak disokong oleh kajian saintifik .Lain-lain sumber kalsium yang baik termasuk sardin,ikan salmon yang ditinkan,sayuran berdaun hijau dan tofu.

Kekurangan

1.       Kejang otot muka,tangan dan kaki
2.       Tekanan darah rendah dan rentak jantung tidak teratur
3.       Penyakit rickets pada kanak kanak dan osteomalacia pada orang dewasa

Faktor faktor kekurangan kalsium

1.       Pengambilan sumber kalsium yang sangat rendah dan tidak memenuhi apa yang disarankan
2.       Punca utama kalsium adalah bahan tenusu .Pada mereka yang tidak tahan dengan laktos akan mengelakkan pengambilan makanan tenusu.
3.       Kolestrol,kandungan tenusu biasanya dikaitkan dengan kolestrol macam keju dan susu.
4.       Gula,ramai yang mengelakkan pengambilan sumber yang tinggi gula.Kandungan gulanya yang sangat tinggi memandangkan apabila lemak dikeluarkan susu menjadi kurang enak dinikmati.
5.       Allergik,sesetengah orang sangat sensitif dengan bahan tenusu.
6.       Rasa,kerana rasa susu sendiri buat kita mengelakkan untuk mengambilnya setiap hari
7.       Masalah penyerapan.Badan tidak mampu menyerap kalsium.Ini adalah kerana kalsium adalah satu bahan yang sukar diserapoleh badan.Hanya 10% yang mampu badan serap.Namun jika tiada vitamin D yang mencukupi penyerapan akan terhalang (sumber).

Oleh itu,saya sarankan..bagi sesiapa yang mengalami faktor faktor seperti diatas agar mengambil supplement OSTEMATRIX,kerana ia bukan sekadar kalsium..ia mengandungi pelbagai nutrient-nutrien harian seperti yang saya beritahu di entry ini.


Macam biasa..bila ada promosi macam ni..Ostematrix Buy 6 Free 1..boleh juga beli dengan saya 1,2 @ ...harga juga sangat2 berbaloi..hanya pembelian dengan saya sahaja ea..

disclaimer

Ingin mendapatkan PRODUK ini dengan harga ISTIMEWA :)

Hubungi saya SEGERA,

Nurul Zin,
Shaklee Independent Distributor,
Shaklee ID:908082
Fanpage:Naturalvitamin.Com
Call/Sms:012-7308930


Selamat Bersuppliment,