dropdown menu!

Saturday, March 9, 2013

Cara Tidur Ketika Hamil

Saya pasti para ibu hamil terutama bagi bakal ibu yang akan melahirkan anak sulung tidak mengetahui bagaimanakah cara tido ketika hamil yang terbaik.Sepertimana saya ketika hamil dahulu,cukup risau sekiranya tersilap  cara tido mungkin akan menyebabkan bayi dalam kandungan tersepit dan sebagainya.Tapi itu cuma anggapan saya sahaja.

Di awal usia kehamilan,kita mungkin boleh lagi tidur dengan nyenyak,kerana ketika itu perut  belum lagi membesar.malah cara tidur pun dapat dipelbagaikan tanpa banyak halangan.Tapi,apabila perut semakin membesar ketika ini lah tidur kita sering tak lena dek kerana saiz perut,pergerakan bayi mahupun masalah kekejangan kaki.

Setakat ini tiada lagi penyelidikan lebih lanjut yang dilakukan berkaitan cara tidur untuk wanita hamil.Walaubagaimanapun pakar perubatan sangat menggalakkan ibu hamil tidur secara mengiring terutamanya selepas minggu ke-16 kehamilan.


# Mengiring ke sisi kiri

-Ini memastikan bayi mendapat aliran darah yang lebih lancar.
-Membantu buah pinggang menjalankan aktiviti perkumuhan dengan baik lalu mengurangkan masalah pembengkakan dibahagian kaki,pergelangan kaki dan tangan.


# Mengiring ke sisi kanan


-Untuk mendapatkan posisi mengiring yang lebih selesa,ibu hamil boleh meletakkan bantal di antara peha dan dipunggung.

Cara tidur yang tidak digalakkan:

# Tidur dengan cara menelentang

-Ini disebabkan anda akan meletakkan seluruh berat rahim kebahagian belakang,anda cube bayangkan seperti seguni beras 2-3kg diletakkan di bahagian abdomen.apa yang anda rasa? Senak dan sukar bernafas kan?
-Selain itu ia juga akan meningkatkan risiko sakit pinggang,buasir,menjejas sistem pencernaan,menyukarkan pernafasan dan mengganggu peredaran darah.


Tetapi,sekiranya anda tidak mengalami sebarang komplikasi.Anda boleh sahaja sekali-sekala tidur terlentang tapi jangan terlalu kerap ea.

Ok bagi ibu hamil yang inginkan suppliment untuk ibu hamil ataupun terus grab tok berpantang juga boleh sahaja.pasti saya akan bagi harga ISTIMEWA.





Disclaimer

Ingin mendapatkan SET SET INI dengan harga ISTIMEWA :)

Hubungi saya SEGERA,

Nurul Zin,
Shaklee Independent Distributor,
Shaklee ID:908082
Fanpage:Naturalvitamin.Com
Call/Sms:012-7308930


Selamat Bersuppliment,





1 comment:

  1. good info..cara tidur memang sangat penting masa mengandung..:)

    ReplyDelete