dropdown menu!

Wednesday, March 6, 2013

Elak Sembelit Ketika Hamil?


Anda pernah mengalami sembelit ketika hamil?,saya pasti semua ibu hamil akan mengalaminya.Ini kerana sembelit adalah perkara biasa yang dialami oleh ibu hamil,terutama yang berada diakhir kehamilan.

Ada yang mengalami tahap sembelit berbeza beza  seperti  sukar membuang air besar beberapa hari dan ada juga mengalami najis keras dan sukar untuk dikeluarkan.

Jadi,apakah faktor yang menyebabkan berlakunya sembelit ini? ,bagi memudahkan para ibu untuk elak sembelit ketika hamil..Saya akan listkan beberapa faktor bagaimana sembelit ini berlaku.Sebenarnya banyak faktor yang menyebabkan permasalahan ini berlaku ia bergantung  kepada individu itu sendiri seperti stress,rasa risau,kurang pergerakan fizikal dan makanan kurang serat (fiber).

Selain itu,dalam tubuh wanita juga mengandungi hormone progesterone  yang banyak ,yg menyebabkan usus memproses makanan dengan lebih perlahan.Rahim yang semakin membesar juga akan menyebabkan tekanan fizikal pada usus sehingga menghalang pergerakan najis ke usus besar dan rectum.Ini adalah punca utama sembelit di kalangan wanita hamil.

Di sini,ada beberapa tip untuk elak sembelit ketika hamil:

# Mulakan hari dengan bijiran penuh yang mengandungi sekurang kurangnya 5g serat bagi setiap hidangan.Tambahkan bijirin dengan germa gandum,kismis,kepingan pisang atau strawbery yamg mana kesemuanya adalah sumber serat yang baik.

                                                                        imej google

# Masak sayur sayuran mentah.Memasak sayur sayuran boleh mengurangkan kandungan serat .Oleh itu anda disarankan supaya memasak sayur sayuran (memasukkannya ke dalam ketuhar  gelombang mikro dan mengukus).Masak sehingga ia menjadi lembut bukan lembik.


                                                                         imej google

 # Kurangkan jus buah-buahan dan sayur sayuran.Ia mengandungi lebih kurang serat daripada buah buahan dan sayur sayuran yang tidak dikisar atau diperah

                                                                         imej google

# Jangan mengupas buah buahan atau sayur sayuran.Ini kerana kebanyakan serat terdapat pada kilit buah buahan dan sayur sayuran.Selalu mencuci buah buahan dan sayur sayuran dengan air suam untuk mengeluarkan kekotoran dan bacteria.

                                                                         imej google

# Makan kekacang dan kurangkan pengambilan daging.Ini adalah kerana kekacang mempunyai kandungan serat yang tinggi dan lentil adalah makanan tambahan yang lazat untuk dicampurkan ke dalam sup,stew dan salad.

                                                                     imej google

# Minum air secukupnya sasarkan 8-10 gelas sehari.Minum jus oren dan yogurt juga membantu melancarkan system pembuangan najis .Boleh juga mengamalkan minum air suam sebaik sahaja bangun pagi untuk mudah membuang air besar di waktu pagi.

                                                                         imej google

# Melakukan senaman ringan seperti berjalan,menunggang basikal senaman ( stationary bike) juga membantu pergerakan usus besar.

                                                                   imej google

Saya ingin mengingatkan kepada para ibu hamil sekiranya para ibu hamil mengalami sembelit disertai dengan sakit perut yang keterlaluan,sembelit yang diselangi dengan cirit birit atau sembelit yang menyebabkan najis bercampur darah ,maka haruslah berjumpa dengan doktor bagi membuat pemeriksaan source

Ada para ibu hamil yang bertanya saya,adakah  suppliment untuk atasi masalah ini?

Ya,tentulah ada..saya sarankan ibu hamil mengambil suppliment OSTEMATRIX ia bukan sekadar kalsium ea,seperti yang saya terangkan dientry ini..ia juga baik dan sesuai untuk merawat dan elak sembelit ketika hamil.

Magnesium yang terdapat di dalam OSTEMATRIX iaitu mineral yang bersifat laksatif.
Magnesium melembutkan najis sekaligus memudahkan pembuangan.

Peluang para ibu untuk grab OSTEMATRIX pada bulan ini..kerana ia pelbagai fungsi..ramai yang grab terus buy 6 free 1 kerana sudah mengetahui manfaatnya.Dengan harga promosi yang sangat sangat murah ini..saya pasti para ibu PASTI MAMPU MILIK.


Para ibu menghadapi masalah lain selain ini?sudah pasti saya akan beri konsultasi percuma kepada customer saya.Saya akan cube membantu sebaik mungkin..


Disclaimer

Ingin mendapatkan PRODUK ini dengan harga ISTIMEWA :)

Hubungi saya SEGERA,

Nurul Zin,
Shaklee Independent Distributor,
Shaklee ID:908082
Fanpage:Naturalvitamin.Com
Call/Sms:012-7308930


Selamat Bersuppliment,

 






2 comments:

  1. Maklumat yang mantap...tahniah :)

    jemput lawati blog kami di http://vitaminibu.com

    ReplyDelete