dropdown menu!

Wednesday, December 25, 2013

5 Tip Cepat Hamil

Teks:Nurul Zin

Ada pasangan yang sudah berkahwin lama.. tetapi belum lagi mempunyai rezeki untuk memperolehi anak. Tidak mengapa, jangan stress dan perlu banyak bersabar kerana ada hikmah disebaliknya.

Sedang kita menunggu kehadiran cahaya mata itu, kita perlu berikhtiar dan berdoa banyak-banyak mudah mudahan cepat lah dikurniakan cahayamata itu. Antara ikhtiarnya adalah mencuba 5 tip cepat hamil ini. Semoga bermanfaat :)

tip mudah hamil

5 TIP CEPAT HAMIL
===============

1.Dapatkan berat badan ideal.

Ketahui BMI tubuh badan anda, kerana terlalu berat atau kurus juga adalah salah satu punca sukar hamil.

2.Ketahui waktu subur

Hari subur adalah 4-5 hari sebulan.Dengan mengetahui waktu subur dengan tepat akan meningkatkan peluang untuk hamil.Tetapi waktu subur hanya boleh dikira dengan tepat jika haid anda teratur. Jika tidak teratur boleh ikhtiar dengan gla complex untuk teraturkan haid.

3.Hubungan intim lebih kerap.

Melakukan hubungan intim 3-4 kali seminggu adalah disarankan terutamanya pada waktu subur.

4.Mengambil multivitim

Anda disarankan mengambil multivitamin (boleh cuba vitalea shaklee) yang kaya dengan multivitamin dan multimineral termasuk asid folik (b-complex shaklee) dan juga mempunyai ke semua vitamin B untuk mengurangkan risiko janin cacat..

Suami pula perlu mengambil suppliment zinc (boleh cuba zinc shaklee) untuk meningkatkan pengeluaran sperma.

5.Jumpa doktor.

Pastikan anda bebas dari cyst, endometriosis dan fibriod. Kerana ianya kerap dikaitkan dengan sukar hamil. Jika pemeriksaan awal dilakukan, rawatan berkesan akan diberikan. Boleh ikhtiar dengan Gla complex selepas berjumpa doktor untuk atasi permasalahan tersebut.


Semoga Allah kurniakan anak yang soleh dan solehah, amin

Salam sayang,