dropdown menu!

Sunday, December 22, 2013

Tip Menjaga Kecantikan Rambut

Teks:Nurul Zin


Wanita mana yang tidak inginkan rambut yang sihat, bersinar, hitam dan lebat bukan?. Terutama sekali apabila kita melihat rambut seperti artis terkenal iaitu Rozita che Wan.. mahunya tidak jeles sangat lebat dan hitam ;)... Sebenarnya, untuk penjagaan rambut, caranya sama seperti  penjagaan kulit ianya bergantung kepada apa yang kita makan, minum dan sebagainya.

Di sini, saya akan berkongsi beberapa tip menjaga kecantikan rambut agar dapat membantu wanita di luar sana memiliki rambut yang cantik dan bersinar.

petua penjagaan rambut

Tip menjaga kecantikan rambut 

1.Diet, iaitu bukan mengurangkan makan seperti mana kita ingin menurunkan berat badan. Tetapi, kita hendaklah menghadkan pemakanan iaitu dengan memilih makanan yang berkhasiat sahaja seperti sayur-sayuran, buah buhan serta makanan yang kurang berlemak, manis atau kurang berlemak.

2.Seperti mana yang saya beritahu tadi, penjagaan rambut sama seperti penjagaan kulit ianya memerlukan pelembap agar mudah diurus. Iaitu dengan pengambilan air kosong yang banyak. Makanan atau buah-buahan yang banyak air juga perlu bagi memastikan rambut sentiasa kekal lembap dan sihat.

3.Sentiasa bertenang dan kurangkan stress, ini adalah kerana salah satu faktor penyebab rambut bermasalah. Boleh cuba B-complex untuk kurangkan stress..

4.Jika rambut kering, sapu dengan minyak yang hangat seperti minyak bijan  dan sapu pada seluruh kulit kepala dan rambut serta urut erlahan-lahan. Kemudian bu rambut mudah rosak disebabkan bungkus dengan tuala dan biarkan sebentar.

5.Jangan sesekali menyikat rambut ketika rambut basah kera serat rambut mudah gugur atau putus. Sisir dengan jari atau sikat yang bergigi jarang.

6.Pilih syampu yang kurang beralkali kerana ia menyebabkan rambut kering dan tidak menarik.

7.Jangan sesekali menggaru kulit kepala dengan kasar, kerana ianya akan menyebabkan rambut mudah rosak kerana stress.

8.Pastikan kita tahu cara menggunakan pengering rambut dengan betul agar hasilnya memuaskan iaitu memulkan pengeringan dari bahagian bawah sekali dan terus ke atas.

9.Mulakan proses pengeringan rambut dengan kepanasan yang sederhana dan semakin berkurangan apabila semua lembapan hampir kering.

10.Menggunakan tahap kepanasan yang terlalu tinggi ketika rambut hampir kering hanya akan merosakkan rambut.

11.Jangan terlalu kerap menggunakan alat pendandanan rambut.

12.Sekiranya gemar berjemur, pastikan memakai krim bagi melindungi rambut dari kerimg dan rosak.

13.Pilih perapi yang sesuai dengan rambut anda.

14.PENTING! jangan sapu perapi pada kulit kepala ianya akan menyebabkan rambut berminyak. Sebaik-baiknya sapu perapi hanya ada pertengahan rambut hingga kehujungnya sahaja.

15.Gunakan produk-produk perawatan bagi mencegah rambut rosak, contohnya vitamin atau serum khusus untuk menguatkan akar rambut.Boleh cuba produk zink untuk menguatkan rambut.

Semoga tip ini, sedikit sebanyak dapat membantu :)

Salam sayang,