dropdown menu!

Wednesday, January 8, 2014

Vitamin Untuk Badan Letih Dan lesu



Badan letih dan lesu adalah perkara yang normal terutama apabila kita menjalani hari yang panjang dengan kerja yang banyak. Kelesuan yang biasa boleh diatasi dengan meminum air suam dan berehat, misalnya tidur. Namun, bagaimana untuk menghadapi badan letih dan lesu yang masih tidak hilang-hilang meskipun sudah tidur dan berehat?

Sebelum itu kita lihat dulu apakah penyebab badan letih dan lesu:

 

 

1.Apa yang kita makan

Mengambil banyak kafein dan gula ternyata akan membuat kita semakin letih dan lemah. Pelik kan? Mengapa orang selalu hendak menghilangkan mengantuk dengan meminum kopi. Pada hakikatnya, banyak keburukan dari kebaikan. Sebaliknya makanlah makanan seimbang seperti sayur sayuran, buah buahan dan juga protien.

2. Terlalu lama tidur

Banyak orang yang sukar untuk tidur. Jadi, jika anda adalah salah seorang dari mereka jauhilah kafein dalam masa sebelum tidur. Boleh juga ciptakan ketenangan di dalam bilik tidur seperti meletakkan wangian levender yang boleh menjadikan kita mudah lena.

3.Perbanyakkan olahraga

Berapa banyak kita melakukan olahraga adalah merupakan perkara yang penting. Cara terbaik adalah dengan lakukan sedikit olahraga ringan sebelum tidur. Saya pasti, anda akan tidur lena kerana terlalu letih :). Tapi, janagn lupa mandi dulu ea..

4. Depresi/stress

Ianya juga adalah salah satu faktor mengapa badan menjadi lemah dan lesu. Cara atasinya adalah dengan berzikir,bertenang dan meluahkan kepada seseorang yang anda percayai.

5. Kekurangan nutrisi

Kekurangan nutrisi seperti kalium akan menyebabkan anda mudah letih dan lesu.

6. Kurang energi

Jika anda kurang makan ataupun tidak makan, maka anda akan kekurangan tenaga untuk melakukan sebarang aktiviti.

7. Kurang minum

Kurang minum juga akan menjadikan tubuh badan kita kekurangan air sehingga mengurangkan fungsi organ. Itu sebab tubuh badan kita menjadi lemah dan lesu.

8. Gangguan kesihatan

Lesu adalah gejala umum, sekiranya ianya berlanjutan sehingga 3 hari  itu menandakan tahap kesihatan kita  bermasalah. Segera hubungi doktor untuk mendapatkan pemeriksaan lanjut.

9. Orang yang merokok

10. Makan ubat terlalu berlebihan

Bagaimana cara mengatasi badan letih dan lesu?


Salah satunya adalah dengan mengambil vitamin untuk badan letih dan lesu. Vitamin tersebut adalah:

VITALEA

Sumber zat besi yang terbaik untuk pembentukan darah dan sel, ia juga  merupakan multivitamin dan multimineral yang paling lengkap. Mengandungi vitamin A yang sangat baik bagi melindungi tubuh dari serangan virus dan bakteria yang menyebabkan jangkitan minor yang mungkin mengakibatkan kelesuan. Yang sangat menarik bagi vitalea adalah 1 tablet mempunyai salutan mikro bagi memudahkan ianya diserap oleh tubuh badan.


B-COMPLEX

Antara vitamin yang terpenting untuk tubuh badan. B-complex membantu dalam pembebasan tenaga, metabolisma karbo, lemak dan protien. Yang paling menarik B-complex adalah suppliment anti stress (salah satu punca badan menjadi kletihan).



SUSTAINED RELEASE VITA-C

Ia bersifat sustained release iaitu pelepasan vitamin perlahan-lahan ke dalam darah. Vitamin c juga berperanan sebagai antioksidan bagi menghalang sebarang radikal bebas yang juga menjadi punca tubuh badan letih dan lesu.



ENERGIZING SOY PROTIEN

Merupakan protien soya kurang indeks glisemiknya. Berperanan sebagai pembekal tenaga yang dapat membantu mengelak dari letih dan lesu. Ianya juga sebagai makanan sel dan menjadikan badan kita sihat dan cergas sentiasa.


OSTEMATRIK

Salah satu vitamin yang membantu bagi mengatasi masalah badan letih dan lesu adalah vitamin d. Ostematrik adalah pilihan terbaik, kerana ianya bukan sahaja terdiri daripada vitamin d, malah kalsium dan juga magnesium. Mengapa vitamin d dikatakan membantu?  Kerana ianyanya berkaitan dengan mood dan juga tahap tenaga.



PERFORMANCE DRINK

Mampu mengelakkan kita dari dihidrasi yang menjadi badan letih dan lesu. Menariknya performance drink adalah ianya mengandungi rumusan eksklusif OptiCarb yang meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali ganda dan juga memberi tenaga.

 Ingin KEKAL CERGAS DAN BERTENAGA?

Hubungi saya segera,

Nurul Zin,
Shaklee Independent Distributor,
Shaklee ID:908082
Fanpage:Naturalvitamin.Com
Call/Sms:012-7308930


Selamat Bersupliment,